Pressemeddelelse

Pressemeddelelsen er udsendt i forbindelse med offentliggørelsen af projekt "CIRKUS for alle".
15. maj 2017.

Nyt cirkusprojekt sender børn og unge i manegen

Med 3,86 mio. kr. i støtte fra Nordea-fonden har Danske Ungdoms- og Børne- Artisters Landsforening DUBAL igangsat et nyt stort projekt under overskriften ’Cirkus for alle’. Målet er at oprette 20 cirkusklubber rundt i Danmark, hvor børn og unge kan mødes i et stærkt fællesskab med cirkus som omdrejningspunkt.

I løbet af de næste tre år vil landsforeningen DUBAL introducere alle børn og unge i Danmark til nogle helt særlige oplevelser med udgangspunkt i cirkus. Landsforeningen har i dag cirkusklubber i 14 kommuner med i alt 17 klubber, men det tal skal mere end fordobles i de næste tre år.
”Det gode ved cirkus er, at her kan alle være med, uanset hvad de kan, eller hvem de er,” udtaler Einar Trie, der er projektleder på ’Cirkus for alle’. Han har i mere end 40 år levet som professionel artist og drevet sit eget cirkus. I dag er han aktiv i en cirkusklub for børn og unge.
”Se på mig, jeg var ikke den hurtigste på løbebanen, og slet ikke på fodboldbanen, men jeg kunne lave spas, og endte derfor som klovn i et cirkus. Alle os, der har haft med cirkus at gøre vil så gerne dele glæden med andre, og derfor ville vi gerne udvikle konceptet omkring cirkusklubberne,” forklarer han.

Einar Trie betegner tilbuddet som et alternativt foreningstilbud, hvor man IKKE konkurrerer mod hinanden, men i stedet skaber et fællesskab og bidrager med det, som hver især har talent for, og har øvet sig i. ”Artisttræning er både idræt, kultur og levende, skabende fællesskaber. Cirkus er den idrætsgren og kulturudfoldelse, der spreder mest livsglæde for både deltager og tilskuer,” fortæller Einar Trie.

Nordea-fonden med i manegen
Gennem projektet ønsker man at styrke børnenes selvtillid og kreativitet. DUBALs vision er, at der skal være mulighed for at dyrke artisteri i alle danske kommuner.
Nordea-fonden har støttet projektet med 3,86 millioner kroner, og der var nogle elementer i projektet, som straks sprang i øjnene, da man hos Nordea-fonden læste DUBALs ansøgning igennem.
”Cirkus og artisteri er leg, bevægelse og et sjovt, kreativt fællesskab, hvor alle kan være med. Nu gør vi det nemmere at starte cirkusklubber og gå til cirkus på samme måde, som man kan gå til fodbold og badminton. Vi håber, at lokale frivillige og skoler vil være med til at invitere flere børn og unge med ind i manegen,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.

Cirkusklubber har plads til alle

17 % af alle børn mellem 7 – 15 år i Danmark dyrker ifølge Idrættens Analyseinstitut ikke foreningsidræt, og det er blandt de 17%, at cirkusklubberne vil finde deres medlemmer.
Formanden for DUBAL Morten Haugland understreger, at selvom det er sjovt, og der er masser af fis og ballade, når man laver cirkus, så har projektet nogle gevinster, der rækker langt ud over blot at have det sjovt.
”Med ”Cirkus for alle’ har vi et tilbud for børn og unge, som har svært ved at finde et sted at høre til i de forskellige andre foreninger. I en cirkusklub bliver de hurtigt integreret, det har vi oplevet masser af gange. I de 17 klubber som allerede er etableret rundt i Danmark har rigtig mange fundet sig en fritidsinteresse, som har lært dem at indgå i et forpligtende fællesskab. For hvis der er noget man for alvor tager seriøst i et cirkus, så er det, at man hjælper hinanden, og det er både i manegen og udenfor,” fortæller Morten Haugland. Han peger også på den fordel, at ’Cirkus for alle’ nemt kan implementeres i konceptet ’Åben Skole’, hvor de danske folkeskoler har forpligtiget sig til at åbne op for foreninger, som kan lave undervisning på skolerne, med det formål at øge mangfoldigheden i skoledagen.

På jagt efter frivillige
Næste skridt i projektet bliver at skaffe frivillige, som har lyst til at starte en lokal cirkusklub op.
Der sættes nu en kampagne i gang, hvor DUBAL målrettet henvender sig til uddannelsesinstitutioner, ungdomsuddannelser, efterskoler og højskoler, som på en eller anden måde har artisteri på skemaet, og bl.a. ad den vej vil man synliggøre projektet og rekruttere frivillige ledere.
”Derudover har vi allerede et stort netværk gennem DUBAL, af folk der elsker at arbejde med artisteri, og de skal nu aktiveres og hjælpe til med at finde potentielle cirkusklubledere. Man behøver bestemt ikke selv være hverken en klovn eller gammel trapezkunstner, der er nemlig også brug for folk i bestyrelsen til at drive de nye klubber,” fortæller Morten Haugland.
DUBAL stiller en såkaldt opstartspakke til rådighed for de ny ledere, så det er nemt at starte den nye cirkusklub op. Og en stor del af midlerne, som er uddelt af Nordea-fonden, skal bruges til undervisere i de nyopstartede projekter. Desuden vil der være fri adgang til rådgivning fra DUBALs sekretariat.

Fælles projekt

’Cirkus for alle’ vil blive administreret af sekretariatet hos DUBAL, og foruden Nordea-fondens støtte har man søgt regioner og kommuner om støtte til projektet.
”Vi har allerede en rigtig god dialog med flere kommuner og regioner, og vi forventer, at der inden længe kan offentliggøres lokale og regionale projekter, så rigtig mange børn kan komme i gang med at dyrke artisteri som fritidsinteresse. I Danmark er der et stort uopdyrket marked. Hvis vi sammenligner med Frankrig og andelen af børn og unge dernede, som dyrker artisteri i fritiden, så burde der i Danmark være 20.000 børn og unge, men det reelle tal er i dag kun 2.000,” forklarer Einar Trie.

Fakta – Om projektet

Bag projektet står DUBAL
Danske Ungdoms og Børne Artisters Landsforening.

Projektets primære målgruppe er børn og unge fra 6 år-20 år. Med særlig fokus på dem, som i dag ikke er aktive i en forening.

Målet er, at opstarte 20 cirkusklubber i løbet af projektperioden, som løber i tre år frem til 2020.

DUBAL forventer allerede i juni 2017, at kunne starte den første nye klub op.

Fakta - Om DUBAL:

DUBAL er en sammenslutning af de børn og unge, der dyrker artisteri i Danmark

DUBAL er stiftet i 2008

DUBAL består i dag af 17 lokalafdelinger fordelt over hele Danmark

DUBAL arrangerer mange landsdækkende arrangementer for børn og unge overalt i Danmark, og tilbyder cirkustræning til børn gennem de lokale trupper. Samt kurser i udlandet.

____________________________________

Yderligere information kontakt: